Tagit mig vatten över huvudet

Har handlat ytterligare lite. Hittade en J35 draken i en butik och råkade slå till. Nu får vi se om jag kan flyga den och hur länge den får vara hel.
Har redan limmat ihop den som i och för sig gick riktigt snabbt. 6 delar som skulle ihop till en om jag räknar bort extratankar och misiler. De tänlte jag hoppa över. Har fixerat om fartreglaget och alla kablar då de hängde löst. Har mätt in TP och ligger ca 1 cm fel. Nu är funderingen om det är innom tollerans eller om jag ska försöka göra något åt det. Har tagit bort landställ, eller snarare struntat i att montera då jag tror det är säkrare för mig att handstarta den.
Dekalerna måste ju på vilket jag tror kommer ta mest tid.
En koll i instruktionsboken måste det bli också för att se hur jag binder mottagaren till sändaren.






Ska se om det kan bli en film på premiärturen sen. Om det inte kommer upp någon film så hade jag ingen som kunde filma, jag har absolut inte förstört något genom att presentera herr flygplan för moder jord.

OTA i Norrköping

OTA Sm avgjordes i Norrköping idag.
2,5h på läktaren gjorde mig till barn igen. Hoppade brevid Emma (min sambo) och ropade "vill ha, vill ha!!!"
Kanske inte riktigt så men känslorna fanns där. Riktigt spännande där finalheatet slog alla de tidigare. Det fanns ju lite norrköpingsförare så jag ska kanske prata lite med dem. . .

Lite insperation för bygget var det också. Kanske inte för bogserbåten men för slomoshun bygget. Nu vill jag ha den färdig och i vattnet.

Hårdvara

Nu händer det grejor igen. Sommaren har inte riktigt inspirerat till att sitta inne och pilla så det har stått lite still ca en månad men idag blev det lite fart.
Grejor att montera in i båten är på gång. Beställda och på väg hem.
Bortslöst bestämde vi oss för redan innan vi köpta byggsatserna, med vattenkylning så klart.
Nu har vi hittat allt vi vill ha. Det kan vara lite överdimensionerat men det är ju bättre det plus att möjligheten att flytta grejorna till en annan båt finns i framtiden utan att det blir för klent då.

  • Motorn är en 540 storlek på 2700kv och klarar upp till 18V, dvs vi kan köra både fyra celler. Maxeffekt är 475W och som nämnt tidigare vattenkylt.
  • Fartreglaget klarar 90A kontinuerligt och upp till 180A i max 10s. inbyggd BEc-krets och klarar 2-6 celler och självklart vattenkylt
  • Ett motorfäste fick det bli också. Det fanns två modeller att välja på, med och utan vattenkylning. Vi såg inte riktigt meningen med vattenkylningen men en sådan fick det bli bara för att.
  • Två kylvattenintag var, ett på varje sida har vi tänkt. Det är lite osäkert om det rent fysikt får plats i aktern. Får de inte plats där innebär de att det får bli i pontonerna, vilken tur att vi inte har kommit längre med båten så vi fortfarande kan montera dem.
  • Två utlopp för vattenkylningen blev det också.
  • Trevägskopplingar för kylningen och andra godsaker
  • Ett var sitt Li-Po batteri på 3 celler och 2200mAh får räcka til att börja med.
  • Sen hittade vi även en backventil som kan få vattnet att rinna ur båten. Perfekt för våra depronbåtar som fungerar bättre än Lambi annars. Då kan vi kanske testa dem med trecellsbatteriet också.

Lite bilder blir det så snart delarna finns hemma. Förhoppningsvis under början på nästa vecka.

//Martin


RSS 2.0