Början på överbyggnad/motorhuv

Torsdag 27:e januari

För att fortsätta där vi slutade tidigare. Vi mätte upp längden på axeln och kapade den. Bilden visar slutresultatet. Vi har fortfarande chans att röra axeln +-5mm i och med fastsättningen i flexkopplingen.

Tanken med dagen var egentligen att passa in elektroniken och kylningen, men för att göra detta visade det sig att vi var tvugna att veta hur mycket plats överbyggnaden/motorhuven tog.
Den mesta tiden för detta tillfälle gick därför åt till att skära ur dessa bitar. Dessa är tillverkade i plast och kommer att utgöra överbyggnad/motorhuv till båten. Mycket tanke lades ner för att vi överhuvudtaget skulle förstå hur dessa ska monteras. Vi vill göra det på ett så snyggt sätt som möjligt plus att vi vill ha det så vattentätt som möjligt. Till slut kom vi fram till hur det var tänkt att det ska byggas.
De två bitarna som ser ut som pontoner är i detta läge lite för breda samt att hålet i däcket på båten är lite för litet. Det kommer krävas ett ganska tidsödande inpassningsjobb för att få allt på plats.

Det som ligger i hålet är den trädetalj som ska sitta under motorhuven. Plastbitarna ska limmas fast på den. Det som är konstigt på denna bild är att den just nu sitter upp och ner. I detta läge har vi enbart tejpat fast den mitt i hålet för att kunna fila till de plastbitar som ska vara nersänkta mellan denna detalj och kanten på hålet i däcket.

/Mikael

Installation av motorfäste och propelleraxel

Lördag 22 januari

Dagens arbete skulle handla om inpassning och inriktning av axeln samt motor. Vi började med att jobba på undersidan av båten. Det bakre axelfästet med tillhörande mässingslager skulle limmas ihop och fästas i rätt vinkel mot botten av båten.

Fästet är i plast och lagren i mässing. Mellan mässingslagren finns det även ett tomrum där det kan vara bra att lägga in en aning fett eller liknande tills vi ska köra med båtarna.

Axelgenomföringshålet i botten på båten slipades till så att axelgenomföringen lätt kunde justeras. Sedan mätte vi upp var det bakre fästet skulle sitta. Både i längs- och sidled.
Epoxy användes för att fästa delarna. Notera den vita delen som ska ligga mot undersidan på båten. Väldigt strömlinjeformad. I detta skede har vi ännu inte limmat axelgenomföringen.

Innan epoxyn torkat för det bakre fästet så gjorde vi de sista justeringarna för att få det så rakt som möjligt. Därefter limmades även axelgenomföringen fast. Både från undersidan och inifrån botten på båten.

På denna bild syns det vattenkylda motorfästet. Vi tänkte att om vi skulle vilja använda detta till fler projekt i framtiden så vore det bra att kunna montera ur det ur båten. Därför var vi tvugna att tillverka ett fäste för motorfästet. Mycket tanke lades ner på detta. Innan vi kom till den slutgiltiga lösningen så fick det bli en tripp till butiken för att inhandla 15mm M3 skruvar (svarta på bilden) med tillhörande låsmuttrar.
Efter ytterliggare inriktning och mätning så kunde vi limma dit det egenhändigt tillverkade fästet. Med denna konstruktion kan vi (även med stora klumpiga fingrar) hyfsat lätt ta ur det vattenkylda fästet ur båten. Detta kan var den hittills första detaljen som vi inte gjorde precis lika på. 

Motorn skruvades dit och den nyligen inköpta flexkopplingen kom även den på plats. Axeltappen på motorn är 5mm och axelns diameter är 4 mm. I detta läge är axeln ca: 20mm för lång. Detta beror på att kopplingen är ca: 50mm. Alltså måste axeln kapas.
Tyvärr rann tiden iväg så det får ske vid nästa tillfälle.

/Mikael

RSS 2.0