Lackering

Då var det äntligen dags att lacka båten. Jag lägger på några lager innan dekaler och färg kommer på. Jag hoppas detta ska minska risken med att färg ska sprida sig i fibrerna på mahognyn. Röda stripes ska målas dit efteråt.

Innan lackeringen (både undersida och översida) så var jag tvungen att spackla och måla om botten eftersom den fått en del törnar. Jag passade även på att (förhoppningsvis) förbättra kylvattenintagen. Samtidigt blev det lite häftigare.





Första lacken.

 
Nu ligger det två lager på däcket. Mahognyn har fått ett helt annat djup.
 
/Mikael

Tack till Svetsarn

Då kom de äntligen. De precisionstillverkade aluminiumbitarna. Tack till Svetsarn för detta.



Då var det bara att börja montera ihop länkaget. Mässingshylsorna längst ner i bild behövde modifieras lite. Det var amerikanska dimensioner på dess så hålen behövde borras upp något till 2mm. Därefter ska de limmas ihop med en liten bit pianotråd emellan. Sedan kan dessa användas till att göra små justeringar.



Hål upptaget för pianotråden som kommer från servot. Alla beräkningar ser ut att stämma.





Tråden fick två 90-gradersböjar. Annars skulle den gå rakt igenom sittbrunnen. Det blev bättre än vad jag först trodde.



Jag tog beslutet att limma dit de främre listerna innan första lagret lack. Ifall det skulle visa sig att jag skulle behöva använda tvingar eller liknande. Det visade sig att det inte gick att använda tvingar eftersom det inte fanns några bra ytor. Det fick bli CA-lim och handpress istället. Listerna måste böjas väldigt mycket så nu finns det ännu mer inbyggda krafter i denna båt.



Resultatet blev väldigt bra. Mahognydelen fick en väldigt fin avslutning. Ytterliggare plus med denna list är att den borde avvisa en del vatten från att komma upp på däck.
 
/Mikael
 
 

RSS 2.0