Mer däckläggning

I lördags var det dags att bygga lite igen. Vi började med att fundera kring vilken ordning vi skulle lägga däcket. Hur ska skarvarna göras för att bli bäst? Kommer den stora bottenskivan att ligga innanför däcket eller gå ut kant i kant? Vi bestämde oss för att ta sidorna denna gång och göra dem klara, kapa till dem och sedan lägga resten av däcket på dem. Efter en sådan här kraftansträngning för våra hjärnor behövdes det laddas upp lite. I sann byggaranda fick kaffekokaren börja jobba och semlor dukas fram. Det är ju den tiden på året och vi behövde träna lite inför den kommande stora tisdagen (16/2). Ett stort tack till Emma för hemkörning av semlorna.



Om vi tyckte att det var skoj sist vi byggde och att det hände mycket så vet jag inte hur vi kan beskriva de framsteg vi gjorde nu.
Efter styrkeprovet för våra hjärnor fanns trotts fikat inte så mycket kapacitet kvar så en lysande idé tog form och fram med strykbrädan och strykjärnet tillsammans minnen från träslöjden i mellanstadiet där jag fått göra en skål med svept trä som sarg. Sedan ångade vi på de bitar vi skulle limma. Tanken kanske var god men att de ca 2-3 sekunder efter strykning var lika hårda igen och minnet av att i träslöjden hade nog läraren förberett lite genom att lägga delarna i blöt något dygn innan förstörde den fina idén. Det var inte hela värden utan löste sig i alla fall genom att åtgången av byggnålar ökade för att hålla bitarna på plats medan limmet torkade. En av bitarna skulle vridas mer än 45 grader på bara ett par centimeter så den var ganska kämpig och den fick torka ett bra tag innan vi fortsatte på den sidan igen. Tur att det finns många bitar som skall limmas. Nu börjar man verkligen ana formen på båten i alla fall och den kommer bli tokigt snygg. Till nästa gång är de krångliga bitarna på plats vi ska då i stort sett stänga igen aktern så då syns verkligen hur det kommer att bli.


Den näst krångliga biten. Den som kommer sitta ovanför, det blir nedanför i bilden kommer att vara rak där klämman sitter nu men ha samma vinkel vid aktern.


Nästan klar med ena sidan. På andra sidan är sitter den berömda biten och torkar i fred.






Att det går åt mycket nålar kan ju ibland bero på hur bra man får dem att fästa också. Ögonmåttet var på topp när dessa sattes. Som försvar kan nämnas att det är biten som vrids väldigt mycket och att hålla fast den på två ställen samtidgt som man ska trycka in nålar är svårt med bara två händer. På den här sidan så sprack den lite som man kan se.

//Martin

Däckläggning

I måndags påbörjades arbetet med att lägga däck. Vi såg fram mot att jobba lite på båtarna och så skulle det ju bli lite förändringar.

Vi började med att fundera ut hur vi skulle kunna hitta mitten över hela båten. Vi hade avancerade teorier med ett laser pass men det slutade med att vi tog en sytråd och sträckte längs hela båten och ritade en linje där den låg. Hygglig precision, eller tillräckligt kanske enligt oss. Vi ville ju lägga däcket. Den första biten såg riktigt rak ut och snart hade vi lagt en på varje sida om linjen vi ritat ut. Vilken skillnad, linjerna på båten framträdde mycket tydligare och vi det var riktigt skoj. Nålarna kom till bra användning igen och claes ohlssons fina klämmor. Vad vore livet utan denna underbara butik?


De första två gick bra. Vi lade två till och skillnaden blev dubbel, det hände verkligen grejor. Sen limmade vi dit en till & en till, nu hände det inte lika mycket nytt. Sen limmade vi en till, och sen ytterligare någon och tillslut tänker man att vi har limmat massor, och har massor kvar. . . Ok, så illa kanske det inte var men den första känslan avtog snabbt och sen hände inte så mycket mer. Nästan så båten tappade sin form eftersom de inte är kapade till rätt form men vi fick dit en hel del i alla fall.


Här slutade vi, klockan gick fort trotts att man bara limmade att par träbitar. I slutet var limmet även tvunget att torka lite också innan vi kunde ta bort nålarna och ändvända dem till nästa. Det blev lite böjar och så.

Taget underifrån, som sagt så tapper båten lite av sin form under denna del men det ska bli skoj att köra klart denna del och sedan kapa till allt. Då händer det grejor igen och i morgon ska vi göra klart däcket.

//Martin

RSS 2.0