Däckläggning

I måndags påbörjades arbetet med att lägga däck. Vi såg fram mot att jobba lite på båtarna och så skulle det ju bli lite förändringar.

Vi började med att fundera ut hur vi skulle kunna hitta mitten över hela båten. Vi hade avancerade teorier med ett laser pass men det slutade med att vi tog en sytråd och sträckte längs hela båten och ritade en linje där den låg. Hygglig precision, eller tillräckligt kanske enligt oss. Vi ville ju lägga däcket. Den första biten såg riktigt rak ut och snart hade vi lagt en på varje sida om linjen vi ritat ut. Vilken skillnad, linjerna på båten framträdde mycket tydligare och vi det var riktigt skoj. Nålarna kom till bra användning igen och claes ohlssons fina klämmor. Vad vore livet utan denna underbara butik?


De första två gick bra. Vi lade två till och skillnaden blev dubbel, det hände verkligen grejor. Sen limmade vi dit en till & en till, nu hände det inte lika mycket nytt. Sen limmade vi en till, och sen ytterligare någon och tillslut tänker man att vi har limmat massor, och har massor kvar. . . Ok, så illa kanske det inte var men den första känslan avtog snabbt och sen hände inte så mycket mer. Nästan så båten tappade sin form eftersom de inte är kapade till rätt form men vi fick dit en hel del i alla fall.


Här slutade vi, klockan gick fort trotts att man bara limmade att par träbitar. I slutet var limmet även tvunget att torka lite också innan vi kunde ta bort nålarna och ändvända dem till nästa. Det blev lite böjar och så.

Taget underifrån, som sagt så tapper båten lite av sin form under denna del men det ska bli skoj att köra klart denna del och sedan kapa till allt. Då händer det grejor igen och i morgon ska vi göra klart däcket.

//Martin

Kommentarer
Postat av: Nina

Synd att ni är så långt bort. Annars kunde vi ha lånat ut mitt favoritverktyg i verktygslådan. Vårt medeltida laserpass :) (märksnöret - lika roligt varje gång)

2010-02-12 @ 23:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0